Genuinely Happy Monkey

Soko - Take My Heart

Powered by mp3skull.com

Saturday 6 July 2013

zakat

assalamualaikum :)
hai hai, rasenye macam dah lame tak update blog nie, maklumlah cuti semester dah bermula, jadi aku banyak menghabiskan masa bersama keluarga tersayang :) hari nie aku nak tulis mengenai pengalaman baru aku. Alhamdulillah pada 3 Julai 2013 yang lalu, aku telah menunaikan tanggungjawab aku sebagai seorang islam, menunaikan rukun islam iaitu zakat. satu pengalaman yang baru, selama ini ayah yang membayar zakat fitrah untuk aku, aku tak pernah melihat pun proses akad yang berlansung, tapi pada hari tersebut Alhamdulillah aku sendiri yang melakukan akad terhadap zakat simpanan aku, syukur, satu kepuasan, sukar digambarkan perasaan itu :)

Firman Allah yang mewajibkan zakat yang bermaksud:
“Dirikanlah sembahyang dan keluarkanlah zakat”  
(Surah Al-Baqarah:43)


Zakat adalah suatu fardhu yang diwajibkan ke atas setiap muslim yang memiliki harta yang cukup nisab (kadar yang dikenakan zakat) dengan syarat-syaratnya sehinggakan harta kepunyaan orang gila dan kanak-kanak juga dikenakan zakat. Adalah menjadi kewajipan ke atas wali (penjaga) mereka untuk mengeluarkannya.Sesiapa yang mengingkari kewajipannya dengan sengaja sedangkan dia mengetahui akan hukum tersebut maka dia telah menjadi kafir. Sesiapa yang tidak mahu mengeluarkan zakat kerana bakhil atau memandang ringan terhadap hukumnya maka dia menjadi fasiq dan telah melakukan satu kesalahan yang besar serta mendapat dosa besar. 

gambar diatas merupakan jenis-jenis zakat yang wujud, jadi jangan ingat zakat ni bayar masa bulan ramadhan je tao. tunaikanlah kewajiban anda sekarang ! 



No comments:

Post a Comment